Bliži nam se turistička sezona, a mnoge aviokompanije najavljuju ponovne dolaske u Hrvatsku, no kako će to u praksi izgledati i hoćemo li 2021. pamtiti po boljoj sezoni od prošlogodišnje tek treba vidjeti. Zrakoplovni analitičar Gojko Mavrinac, glavni urednik portala Croatianaviation kojeg je pokrenuo prošle godine u jeku pandemije koronavirusa kaže kako je Hrvatska u ovom trenutku relativno dobro povezana s nizom europskih odredišta te kako će se od sredine lipnja broj linija i aviokompanija značajno povećati. Tada će u hrvatskim zračnim lukama biti prisutno čak više od 50 aviokompanija koje će ponuditi preko 100 međunarodnih linija. Uspoređujući s lipnjem prošle godine, pomak je velik. Samo za usporedbu - prošle godine u ovo vrijeme tek smo krenuli s otvaranjem granica i uspostavljanjem prvih međunarodnih linija, piše Slobodna Dalmacija.
Odakle očekujete da će nam ovog ljeta dolaziti najviše gostiju?
- Prije svega, to će ovisiti o pojedinim državama i njihovim restriktivnim mjerama. Nesumnjivo je da će gosti s naših tradicionalnih emitivnih tržišta u Hrvatsku dolaziti cestovnim putem, no prema trenutnim najavama, u Hrvatskoj bi se ove godine trebao odmarati veliki broj gostiju iz Njemačke, Francuske, Češke i Poljske, a od dalekih tržišta to su svakako putnici iz SAD-a.
Što je s letovima iz drugih dalekih zemalja?
- Putnici iz Azije ni ove se godine očito neće vratiti u Hrvatsku u značajnom broju, prije svega tu mislim na turiste iz Japana, Južne Koreje i Kine. Još jedno tržište s kojeg su turisti do izbijanja globalne pandemije dolazili u sve većem broju, iz Kanade, vjerojatno se također neće tako skoro oporaviti s obzirom na to da su ondje na snazi poprilično stroge mjere, pa su posljedično ukinute direktne linije Air Canada Rougea i Air Transata između Toronta i Zagreba za ovu godinu. Ono što veseli jest uvođenje direktnih linija iz SAD-a o kojima smo mi prvi izvjestili javnost i vjerujem da će se američki turisti ove godine u velikom broju odmarati u našoj zemlji. Dubrovnik u najavi ima osam letova tjedno iz New Yorka (zračne luke John F. Kennedy i Newark) dvaju velikih američkih prijevoznika, United Airlinesa i Delta Air Linesa, što je ogroman iskorak. Interes turista iz SAD-a je od trenutka najave ove dvije linije naglo porastao i zrakoplovi bi prema Hrvatskoj cijelog ljeta trebali biti puni.
Kakva će biti popunjenost tih zrakoplova?
- U odnosu na isto razdoblje 2019. godine značajno niža, što je i očekivano, no uspoređujemo li podatke koje imamo s onima iz svibnja prošle godine, što je jedino mjerodavno, interes za međunarodnim putovanjima je porastao što budi nadu da će promet u našim zračnim lukama u predstojećim ljetnim mjesecima biti daleko bolji u odnosu na ljeto 2019. godine.
Otkazuju li se i dalje letovi?
- Svakako. Ne toliko često kao prije godinu dana, no kompanije i dalje otkazuju letove u slučaju da booking na pojedinom letu nije zadovoljavajuć, što je u jednu ruku i razumljivo. U tom je slučaju važno za znati da putnik ima određena prava i valja ih iskoristiti. Također je važno napomenuti kako kompanije danas otkazuju letove najkasnije 14 dana prije planiranog datuma putovanja, jer u tom slučaju nisu dužne isplaćivati naknadu putnicima sukladno regulativi 261/2004, pa u slučaju da je do vašeg datuma leta ostalo manje od 14 dana, možete biti poprilično sigurni da ćete na svoje putovanje zaista i otputovati kako ste i planirali.
Kako sada izgleda putovanje avionom?
- Promjene nisu velike. Proces u zračnoj luci je nešto sporiji jer je za svakog putnika potrebno provjeriti uvjete ulaska na planirano odredište i potvrditi da putnik ima svu potrebnu dokumentaciju. Ukrcaj u zrakoplov uglavnom kod većine avioprijevoznika kreće u grupama kako bi se izbjegle veće gužve u kabini, za vrijeme leta potrebno je nositi zaštitnu masku, a većina aviokompanija ponovno vraća standardni servis (catering) na svoje letove. IATA (Međunarodno udruženje avioprijevoznika) je u svojim izvješćima objavila kako je na broj odrađenih letova od izbijanja pandemije broj zaraženih putnika na letovima gotovo zanemariv, pa putnici zaista ne bi trebali brinuti oko toga.
Moraju li oni koji su preboljeli covid ili su cijepili i dalje nositi masku?
- Da, prilikom putovanja zrakoplovom maska je obavezna od ulaska, za vrijeme leta, te do napuštanja zrakoplova po slijetanju. Maske nisu obavezne samo za one koji zbog zdravstvenih problema nisu u mogućnosti nositi iste, kao ni za malu djecu. Pravila se razlikuju od kompanije do kompanije uglavnom u tipu maske koju je putnik dužan nositi na letu.
Što je s cijenama karata? Jesu li poskupjele kako se pričalo da bi se moglo dogoditi?
- U zimskim mjesecima koji su iza nas, kada je broj linija bio skroman, cijene su bile znatno više nego što je to bilo prije izbijanja globalne pandemije, baš kako smo i najavili. Ovog bi se ljeta mogao ponoviti scenarij koji smo imali i prošle godine – u slučaju da booking ne bude na očekivanoj razini, kompanije bi ponovno mogle spustiti cijene i tako motivirati putnike. Ono što je dobro jest činjenica da je povoljnije karte danas moguće naći i 15 dana prije datuma putovanja, dok su se ranije povoljne karte kupovale i po nekoliko mjeseci unaprijed.
Koje aviokompanije je ova kriza najviše pogodila?
- Ne postoji aviokompanija u Europi koja je najveću krizu od postojanja komercijalnog zrakoplovstva jednostavno zaobišla. Sve su kompanije teško stradale no one koje su u djelomičnom ili većinskom vlasništvu države dobile su značajnu financijsku pomoć, što nije slučaj s aviokompanijama u privatnom vlasništvu. Za primjer, dvije češke aviokompanije, CSA Czech Airlines i Smartwings imaju velikih financijskih poteškoća, baš kao i niskotarifni EasyJet, no, ponavljam, ne postoji kompanija kojoj ova kriza nije zadala teški financijski udarac. Tu se sada postavlja pitanje kako su aviokompanije poslovale u prethodnim godinama i koliko su dugo financijski sposobne izdržati ovakvu krizu.
Ovakve prizore iz 2019. godine mogli bismo brzo gledati u splitskoj trajektnoj luci.
Podržavate li dolazak Ryanaira u Zagreb?
- Kao putnik, naravno. Mislim da je Zagrebu bio potreban jedan niskotarifni prijevoznik koji će ponuditi niz odredišta iz glavnog grada Hrvatske. Moje je mišljenje kako veći broj linija zapravo nije toliko atraktivan, no kompanija se ne fokusira samo na citybreak turizam već i na gradove u kojima je značajan postotak hrvatskih iseljenika. Kao čovjek iz struke, pitam se pod kakvim je uvjetima sklopljen posao između zagrebačke zračne luke i Ryanaira, no komercijalne ugovore između dvije spomenute strane teško da ćemo kao javnost dobiti uvid.
Što mislite koje bi aviokompanije mogle ovog ljeta privući Hrvate i prema kojim destinacijama?
- Ranije spomenuti Ryanair iz Zadra i Zagreba ponudit će veliki broj linija i često ima akcijske cijene, siguran sam da će se određeni broj naših sugrađana odlučiti na barem dva-tri dana odmora u nekom velikom europskom gradu, poput Milana, Londona, Pariza, Dublina i sl., no putnici će se na takvo putovanje odlučiti samo onda kada uvjeti turističkog ulaska u određenu zemlju budu potpuno jasni, što trenutno još uvijek nije slučaj. Dostupan je i određeni broj charter letova prema Grčkoj, što bi također moglo biti zanimljivo, osobito jer je Grčka već sada jasna što se tiče ulazaka i boravka.
Kolike je gubitke zabilježila avioindustrija u ovo pandemijsko vrijeme?
- Samo za usporedbu, u 2019. godini zrakoplovima je u svijetu putovalo preko 4.5 milijardi ljudi, u 2020. godini svega 1.8! Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva objavila je podatak kako su od početka izbijanja pandemije aviokompanije zabilježile preko 370 milijardi dolara gubitka, a na to još valja nadodati i gubitak zračnih luka od dodatnih 115 milijardi dolara. Gubitak je ogroman, neviđen u avioindustriji, nikada u povijesti ovu granu prometa nije pogodila takva kriza i zaista je teško prognozirati kojim će tempom teći njen oporavak.
Kad bi se promet mogao normalizirati i vratiti na staro?
- Moje je mišljenje da ćemo se vratiti na staro u onom trenutku kada virusa više ne bude. Sve dok je pandemija prisutna u svijetu, značajan broj putnika suzdržavat će se od putovanja i time prevenirati moguću zarazu, ne na samom letu već na planiranom odredištu. Poslovna putovanja koja su za aviokompanije vrlo bitna sigurno će se smanjiti, prije svega jer je u ovih godinu i pol dana dokazano da posao može funkcionirati i online, što aviokompanijama nije drago jer time gube putnike visoke platežne moći. Ipak, postepeni oporavak je krenuo i nadam se kako nas ove jeseni i zime neće zadesiti neki novi soj virusa, novo zatvaranje granica jer bi to bio još jedan korak unatrag u dugotrajnom procesu oporavka koji je pred ovom industrijom. Nadu da tome neće biti tako daje sve veći broj procijepljenih, a nadam se kako će uskoro, barem na razini EU, doći do jedinstvenih pravila kretanja između država članica. To bi nam kao putnicima omogućilo određenu sigurnost i potaklo nas da ponovno poletimo, piše Slobodna Dalmacija.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....