Glasnogovornik Vijeća za nacionalnu sigurnost John Kirby u srijedu je komentirao odluku Sjedinjenih Država da Ukrajini isporuče 31 tenk M1 Abrams.
Među brojnim temama o kojima je Kirby govorio tijekom konferencije za novinare bila je i ona na kojoj se ukazalo na potencijalno veliki problem s tenkovima sa kojim bi se mogle suočiti Ukrajinci.
Naime, Abramsove tenkove pokreće ‘motor plinske turbine koji treba gorivo za mlazne motore‘, rekao je Kirby, prenosi Jutarnji list.
- Dakle, postoji određena vrsta goriva koja pokreće Abramse, a mi moramo osigurati da taj cjevovod, doslovno i figurativno, bude dostupan Ukrajini - istaknuo je Kirby.
John Spencer, umirovljeni bojnik američke vojske i predsjedavajući Studija urbanog ratovanja na Madison Policy Forumu, rekao je za Newsweek da se slaže da je gorivo jedan od glavnih problema kod Abramsa.
- Napajanje gorivom bit će prepreka za Ukrajinu. Motor M1 zapravo može raditi s različitim gorivima, ali sjećam se da smo ih mi pokretali mlaznim gorivom - rekao je Spencer.
Umirovljeni bojnik je dodao da čak i ako Ukrajina ima druge tenkove koji voze na dizel, i dalje bi mogli imati velikih problema.
- Gorivo je općenito problem u Ukrajini, čak i ako se radi samo o dizelu. Sjećam se kad sam bio tamo u srpnju da su na benzinskim postajama bili dugi redovi, a ruski napadi na infrastrukturu bili su neprestani - istaknuo je Spencer.
William Reno, profesor i voditelj katedre političkih znanosti na Sveučilištu Northwestern, rekao je za Newsweek da Abrams može koristiti i JP-8, vrstu kerozina koju obično koriste američka vojska i NATO. Stoga pristup gorivu možda nije ‘nepremostiv‘.
Međutim, Reno je dodao kako velika potrošnja kod Abramsa ‘kompromis za brže ubrzanje i veću ‘krstareću‘ brzinu. Ali nema praznog hoda jer turbina vozila radi neprekidno nakon paljenja‘, prenosi Jutarnji list.
David Silbey, izvanredni profesor povijesti na Sveučilištu Cornell i direktor nastave i učenja na Cornellu u Washingtonu, također je upozorio na veliki problem s Abramsom.
- Glavna je stvar da taj motor halapljivo guta gorivo - rekao je Silbey za Newsweek.
Silbey je primijetio da se kilometraža na Abramsu procjenjuje na između 1,5 do 3 galona po milji, naglašavajući da je mjerenje u ‘galonima po milji‘, a ne poznatijim ‘miljama po galonu‘ koje se koristi za većinu vozila.
- To znači da Abrams treba golemi logistički lanac da ga se kontinuirano opskrbljuje gorivom. U tome je gori od ostalih zapadnih tenkova, ali ipak ne toliko. Svi tenkovski motori voze enormno teška vozila po neravnom terenu - upozorio je Silbey.
Matthew Hoh, bivši kapetan američkih marinaca i časnik State Departmenta, kaže da je Abrams sa svojom vatrenom moći, brzinom i oklopom ‘kralj bojnog polja‘.
No, taj kralj zahtijeva i puno logističkog rada osim samog goriva.
- Oni su teški 70 tona. Postoji samo određena količina i određena vrsta opreme koja može transportirati te stvari - rekao je Hoh, dodajući da ruski tenkovi teže oko 25 do 30 tona manje od Abramsa.
Osim značajne težine, Hoh je naveo da će obuka ukrajinskog osoblja o održavanju i rukovanju tenkovima Abrams također oduzimati dosta vremena. Također, postavlja se pitanje ima li Ukrajina ‘sposobnost dopremiti gorivo do spremnika koliko im je potrebno, plus sva ostala vozila koja to zahtijevaju.‘
John Spencer je i dalje uvjeren da će Ukrajina, uz potporu svojih saveznika, prevladati sve takve prepreke.
- Ukrajina je iznenadila svijet od prvog dana, ne samo borbenošću nego i inovativnošću u rješavanju problema - zaključio je umirovljeni bojnik američke vojske, prenosi Jutarnji list.