StoryEditorOCM
ZabavaKonavle će opet ‘zapariti‘ Ćiro

U Mihanićima se grade tuneli, željezničke postaje Kraljeva, Kuna, Vojski do... pa čak i etno selo Orline. Bilo bi toga još da Peru ne treba potkrovlje i klavir!

Piše Gabrijela Bijelić
8. studenog 2022. - 20:04

Dok se Konavle pripremaju za revival Ćira kroz EU projekt biciklističke i pješačke staze, u Mihanićima je željeznički promet odavno doživio pravu malu renesansu.

Skladatelj, glazbenik i zaljubljenik u povijest Konavala Pero Šiša na društvenim je mrežama upravo obznanio dovršetak i četvrte razine serpentina svog nostalgičnog prikaza vlakova koji povezuju stare konavoske postaje:

- Tako je, dodao sam nove elemente makete, četiri ili pet tunela kroz područja koje rado pamtim iz djetinjstva. Zakrajnica, pa postaja Kraljeva i Kuna, tu su već Mihanići i Vojski do. Uključio sam i ručno rađeno etno selo Orline s kućicama na standalima, Orlina se sjećam kao pozicije ispod Sniježnice gdje su se nekad gnijezdili orlovi – otkriva Šiša novosti duž svog kolosijeka koji strpljivo gradi još od predpandemijskih vremena.

image

Skladatelj i glazbenik Pero Šiša nadogradio je svoju željezničku prugu u Mihanićima

Cropix/Privatni Arhiv

Mogućnosti za širenje ove jedinstvene makete uvijek ima, no dodaci bi zahtijevali više prostora, a u Perovoj kući u Mihanićima mjesta za takve inovacije ponestalo je:

- Razmišljao sam ja bih li rušio potkrovlje, ali sam odustao. Klavir mi je ipak prioritet – šali se ovaj neumorni maketar koji je u najnovijoj, ujedno i zadnjoj turi proširenja tračnica prikazao i sićušnu farmu svinja i krava, ali i čitav niz ručno rađenih škalpi, suhozida iz vremena Austrije:

- Pentro sam se uživo po tračnicama bivšeg Ćira da pogledam kako su ih radili, vidio sam usput i poskoke i riđovke, ali vrijedilo je. Nevjerojatno je koliko su ti potporni zidovi za vlak i danas otporni, bez betona i klaka izdržali su sve potrese, ratove i atmosferilije – oduševljen je Šiša umijećem davnih graditelja koje je nastojao vjerno oponašati dok je pravio reljef oko minijaturnih lokomotiva, vagona i kompozicija.

image

Minijaturna željeznička pruga

Cropix/Privatni Arhiv

- Pazim da svaki kamenčić bude uvjerljiv. A dnevno, u mom slučaju noćno, možete napredovati tek nekih 10 do 15 kvadratnih centimetara – kaže strpljivi ‘željezničar‘ iz Mihanića koji je prije završnog nivoa naredao dvadesetak objekata i mnoge fiktivne željezničke postaje duž izmaštane trase. Odnedavna je uz štreku pokraj bujne vegetacije zažuborio i minijaturni vodopad.

Imaju li svi ti objekti temelja u stvarnoj topografiji, čitamo autora:

- Nažalost ne, to je moja izmaštana pruga, a bilo bi divno da i u stvarnosti zaživi barem dio uskotračne željeznice kroz Konavle! Zamislite kakav bi turistima bio užitak izlet vlakom, recimo, od Zvekovice do Vojskog dola – primjećuje Pero Šiša koji je u sklopu četvrte ‘etaže‘ makete izradio i zahtjevan reverse loop, sekciju šine na koju se vlak vraća nakon što učini krug u brdu. Reverse loop težak je za izvesti u smislu napajanja 12-voltnom strujom na layoutu, treba paziti i na faze i na ‘vozni red‘.

Prvotno nadahnuće za cijelo ovo malo carstvo Pero Šiša je, nimalo čudno, pronašao u Ćiru, stvarnoj parnjači koja je nekoć prolazila. kroz živu stijenu u brdu preko puta njegove obiteljske kuće.

A kako se odvija promet na zamišljenom kolosijeku u Mihanićima, možete vidjeti u Šišinim video isječcima.

13. studeni 2024 03:40