Priča hvaljenog znanstveno fantastičnog filma 'Dolazak' na prvi pogled se čini jednostavnom i toliko puta viđenom. Na Zemlju se spuštaju golemi svemirski brodovi u obliku otpiljenog jajeta. Planet je u šoku jer su namjere posjetitelja nejasne. Zemljani se užurbano pripremaju za prvi kontakt, a velesile poput Kine u strahu od neprijateljske invazije zveckaju oružjem.
I tu prestaje svaka sličnost s prštavim akcijskim spektaklima poput 'Dana nezavisnosti' Rolanda Emmericha. Kanadski redatelj Denis Villeneuve radnju svog 'Dolaska' usporava i spektakularnost podređuje kontemplaciji. Kakvu poruku nose svemirci, kako s njima komunicirati i prevladati intergalaktičke različitosti? Za rješavanje tih enigmi Američka vojska zadužuje ponajbolju svjetsku lingvisticu Louise Banks (Amy Adams) i teorijskog fizičara Iana Donnellya (Jeremy Renner). Znanstvenici se u utrobi alien letjelice upoznavaju s dvojcem heptapoda koje Donnelly po komičarskom paru iz 1940-tih nazove Abbott i Costello.
Dok izranjaju iz magle, sedmerokraki posjetitelji djeluju zastrašujuće, ali nisu nasilni. Štoviše, spremno se obraćaju domaćinima ispisujući po staklu kružnice od tinte, pomalo nalik Rorschahovim mrljama. Louise uskoro otkriva obrazac krugova koji nipošto nisu klasično pismo već oznaka za koncept vremena. Susrete s posjetiteljima iz svemira kod Louise prate vizije susreta s kćerkicom koja je umrla od zloćudne bolesti. Doznajemo iz njih da je lingvistica razvedena, da je djevojčici otac znanstvenik i još nekoliko detalja ključnih za Louisin kasniji preobražaj.
Nekim gledateljima bi usporen ritam izmjene scena i filozofski pristup tematici dolaska izvanzemaljaca mogao zasmetati, no takvi su putem trailera unaprijed mogli shvatiti da 'Dolazak' nije akcijski, već više misaoni uradak koji ne možete gledati dekoncentirani ili 's pola uključenog mozga'. Jer kako inače proniknuti u Sapir-Whorfovu hipotezu za koju mnogi od nas nisu ni čuli, a opisuje odnos između jezika, mišljenja i kulture nacije?
Od kritičara hvaljeni 'Dolazak' otvara niz pitanja o sudbini i smislu postojanja i tu Villeneuveu treba odati priznanje za artističku maštovitost. No, opći dojam ponešto kvari podtekst o dobroćudnim svemircima koji silaze na Zemlju kako bi ujedinili i pomirili čovječanstvo. Pitanje je zbog čega bi netko uopće prevalio tolike svjetlosne godine da bi pacifizirao nepovratno podijeljeni planet?
I karakterizaciji likova imalo bi se što prigovoriti. Louise je autoru jedini lik vrijedan pažnje. Svi ostali, i Rennerov fizičar i američki časnik Foresta Whitakera, tu su kao dopuna i ostaju nedorečeni kao i hobotničasti posjetitelji iz daleke galaksije. Tko voli filmove koncepta pod sloganom 'Zašto su ovdje?', 'Dolazak' će ga oduševiti. Oni drugi radije će pogledati stariji Kanađanov uradak 'Sicario' o ovozemaljskim, aspolutno nemiroljubivim meksičkim kartelima.