StoryEditor
Obalasd reportaža

Naši reporteri u Domovima zdravlja u Trogiru i Kaštelima: ‘Strpljivi su naši dragi pacijenti, no nije nam baš lako‘

Piše Sandra Barčot
12. svibnja 2020. - 19:22
Nikola VILIĆ/HANZA MEDIA

Kod koga ste zapisani? Što trebate? – prva su pitanja ako želite u ovoj korona-situaciji doći do svog "likara" u nekoj od ordinacija županijskog Doma zdravlja.

A nakon odgovora, ako su naravno "pozitivno prihvatljivi" pa je naš glasio – imamo dozvolu od ravnatelja Marka Rađe – slijedi druga faza "ulaska u NASA-centar" zvan zdravstvo u doba korone! Mjerenje temperature!

– Nemate je, dobro je to – veselo nas informira Ksenija Pavić, medicinska sestra trogirske ispostave županijskog Doma zdravlja, nakon što je aparatićem prislonjenim na čelo očitala imamo li povišenu temperaturu, koja je prvi alarm u slučaju da smo zaraženi virusom SARS-CoV-2!

– Sada su se već i pacijenti navikli da ih najprije "rešetam" pitanjima kod koga su naručeni, pa im mjerim temperaturu i tek onda puštam prema ordinacijama. I ako se radi o članovima obitelji, a to vam je najčešće, opet ih upozorim da drže distancu – upoznaje nas s režimom sestra Ksenija, koja sve pacijente dočekuje na vratima.

Propisno, zaštitno odjevena u jednokratni zaštitni mantil, oboružana rukavicama, maskom, kapuljačom na glavi...

– Strpljivi su naši dragi pacijenti, no nije nam baš lako – dodaje naša sugovornica, dok se mi informiramo kako doći do doktorice Gordane Krokar Pažanin, njezina ordinacija je na katu, pa nas sestra Ksenija vraća u "korona-režim" pitajući imamo li maske.

No, spas u nedostatku tako važnog zaštitnog sredstva u ovim vremenima ponudila nam je stomatologinja dr. Milija Baldić-Lukšić, koja je upravo iz svoje ordinacije došla po svojeg pacijenta. Prvi joj je od jutros, jer su cijelo vrijeme primali samo hitne slučajeve, što je svakako vađenje zuba, pa tek "otpuštanjem" mjera krenulo se s narudžbama i rasporedom pacijenata koji dolaze svaki sat vremena, kako se nitko od njih ne bi susreo pred vratima ordinacije, u hodniku.

image
Nikola VILIĆ/HANZA MEDIA

– Evo vam maske, i vama i fotoreporteru, i na propisanoj distanci šetajte se po domu. To je i zbog vas i zbog pacijenata i svih nas – dodaje dr. Baldić-Lukšić, javnosti poznata i kao Mostova županijska vijećnica.

No, ostavit ćemo politiku sa strane, premda nam ona kroji sudbinu, pa idemo u "đir" prostranim Domom zdravlja u Trogiru, gdje radi šest timova obiteljskih liječnika, dva pedijatrijska tima, dvije su ginekološke ordinacije, pa rendgen, laboratorij, te medicina rada, kao i školska medicina, uz ispostavu županijskog Nastavnog zavoda za javno zdravstvo, ovih dana toliko spominjana epidemiologija.

Tu su i oftalmološka ordinacija, pa fizikalna terapija, kao i četiri ordinacije dentalne medicine. I sada je sve sablasno prazno. Nema gužve na hodnicima, nervoznih pacijenata, uplakanih beba...

Stoga nam je bilo neugodno i pokucati na vrata ordinacije specijalistice obiteljske medicine dr. Gordane Krokar Pažanin, kako ne bismo poremetili taj neuobičajeni mir...

– Uđite, ali držite odstojanje – dobivamo ljubazno uputu medicinske sestre Sandre Balancin, koja nas vodi do obiteljske liječnice Krokar Pažanin, koju prekidamo u telefonskom razgovoru.

– Imate temperaturu? Kakav je kašalj? – pita doktorica sugovornika s druge strane "žice".

– Sve obavljamo telefonski. Pacijentima smo non-stop na raspolaganju, za svaki savjet, detektiranje zdravstvenog stanja, i uputama i lijekovima. U ordinaciju nitko ne dolazi, pa imamo "nula" pacijenata fizički, a više od sto posredstvom telefona – ističe liječnica koja je telefonski "odradila" i upalu slijepog crijeva.

Njezin mladi pacijent imao je sve znakove te bolesti, trebala mu je hitna operacije, pa je doktorica krenula u akciju. Organizirala je dolazak u laboratorij, preuzimanje svih nalaza, te na kraju odlazak mladića u bolnicu na – operaciju.

– Sad se tako radi, sve ovisi o našoj procjeni, bolje reći – iskustvu. Pacijenti koji nam dođu, po dogovoru i po svim epidemiološkim pravilima, sjede dva metra od mene i nema mjerenja tlaka – nastavlja doktorica iza zaštitne maske.

Svi liječnici su bili redovito na svojim radnim mjestima tijekom minula dva mjeseca. Premda je bilo "nula" pacijenata, HZZO nije im dopustio da rade u smjenama, pa su činovnici svakodnevno provjerali jesu li doktori u ordinacijama, bez obzira što su čekaonice bile – prazne.

– U ovakvim objektima je 70 posto ugovorenih ordinacija, tek 30 posto ih radi pod patronatom Doma zdravlja, no zbog toga se pacijenti apsolutno ne trebaju brinuti. Svi mi – i ugovorni i domski liječnici – pružamo uslugu javnog zdravstva i to je jedino važno. Ni to što smo uglavnom sami nabavljali zaštitnu opremu, jer smo tek naknadno od Doma zdravlja dobili pet komada rukavica, znači ne pet pari nego pet komada, pa smo ja i sestra imali po jedan par, a peti komad smo mogle baciti u koš. Zatim smo dobili i drugu pošiljku od 18 komada, znači devet pari, te osam maski. Sve ostalo, i vizire i mantile i dezinficijense sami smo osigurali – kaže dr. Krokar Pažanin i dodaje:

– Zadužena sam za 80 osoba smještenih u Domu za psihički bolesne osobe na Čiovu. Dvaput tjedno radim u toj ustanovi, tamo u kompletno zaštitnom odijelu. Nema suvišnih dodira, no topla riječ i savjet liječnika našim pacijentima zlata vrijedi.
"Đir" po trogirskom medicinskom objektu nastavili smo u stomatološkoj ordinaciji.

– Bilo je dana kada u zubarskoj sjedalici nije bilo ni jednog pacijenta, sada nam dolaze hitni slučajevi, te polako startamo i s naručivanjima – ističe dr. Baldić-Lukšić koju je već čekala pacijentica.

Uz masku koju je nosila i do sada, stomatologinja ima i vizir, kapu i zaštitni ogrtač. Nakon što pacijentu pruže uslugu, uz instrumente se dezinficira sjedalica, kvake na vratima, praktički cijela ordinacija...
Bitno je da se radi, pacijenti se primaju, pa smo otišli provjeriti situaciju i u ispostavi Doma zdravlja u Kaštel Starom. I tamo je procedura ista – morate se naručiti da biste došli do svojeg liječnika te pred zaključanim vratima ponovno nazvati da netko iz ordinacije dođe na ulazna vrata.

– Prije se čekalo unutra, sada smo vani. Nije to problem jer manje je ljudi, naručimo se na telefon, puno toga odradimo tako. Ja sam transplantirani bolesnik, a danas imam previjanje, pa sam morao doći do likarice – pod maskom, doduše onom platnenom – zbori nam Kaštelanin po kojeg dolazi medicinska sestra.

image
Nikola VILIĆ/HANZA MEDIA

No, kada smo se predstavili i pokazali dopuštenje ravnatelja dr. Rađe da obiđemo ustanovu, vidimo kako rade, uslijedio je "silenzio stampa". Muk, bježanje od reporterske ekipe, ispričavanje što oni "ne bi u novine, no domski su liječnici, pa ne smiju". Nije pomoglo ni pokazivanje dozvole, ni zvanje ravnatelja Rađe – domski liječnici novinare ne vole, strah ih je u javnosti pričati o svom javnom radu?!

No, zato nam je, bez problema, cijeli proces pojasnila stomatologinja dr. Jadranka Ževrnja, koncesionarka u ustanovi.

– Ništa se nije promijenilo u odnosu na radno vrijeme, dolazimo redovito na posao, ali su čekaonice prazne i primamo samo hitne pacijente. Slijedit će naručivanje pacijenata, ali ne i povratak u dosadašnju normalu. Mi stomatolozi smo uvijek pojačano izloženi virusnim infekcijama i drugim bolestima, zato i radimo s maskom i rukavicama, a kod COVID-19 moramo biti još oprezniji, i mi i pacijenti. U početku pandemije je nedostajalo zaštitne opreme​, a sada je problem što ona svakodnevno enormno poskupljuje i nema je na zalihama. Pola litre dezinficijensa je 120 kuna – govori dr. Ževrnja, pokazujući jedan vizir koji je dobila donacijom, dok joj je drugi isprintala kći.

Budući da nam je korona skrojila vrijeme i pravila, upravo će vrijeme pred nama pokazati koliko nam se život promijenio, pa tako i odlazak u zubara.

#KORONAVIRUS#DOM ZDRAVLJA TROGIR#DOM ZDRAVLJA KAŠTELA#TROGIR#KAŠTELA

Izdvojeno

28. svibanj 2020 21:02