StoryEditor
ObalaVeliki projekt

Iz Primorskog Doca poletjet će prvi hrvatski avion, a gradi ga - Brazilac! Hrvatski zet otkrio nam je sve o ultralakoj letjelici idealnoj za brzinske ‘đite‘: ‘Odluka je pala da zemlju kupimo baš tu...‘

12. svibnja 2021. - 20:42

Prvi hrvatski avion, ultralaku letjelicu za dvoje, koja se može kao hidroavion spustiti i na morsku površinu, ali i na tratinu, te zaleđenu snježnu površinu, uz klasično slijetanje na pistu - gradit će Brazilac u Primorskom Docu!

Zvuči kao predizborna priča, no ugovor potpisan u lipnju 2020. godine potvrđuje da će hrvatska tvrtka „Pelican aircraft and components”, registrirana u malenoj zagorskoj općini, na zapadnom dijelu Splitsko-dalmatinske županije, započeti s proizvodnjom aviona - potvrđuje ovo fantastično, skoro i nevjerojatno ulaganje.

Andres Vinicius Alvares, 37-godišnji Brazilac, stanovnik San Paula, odlučio je izgraditi hangar za proizvodnju aviona i jedan za skladište, te treći gdje će imati izložbeni prostor, odnosno showroom, uz školu letenja, dok će četvrta zgrada u Primorskom Docu biti - hotel!

image
Andreas Vilicio Alvarez, investitor iz Brazila, kupio je zemljište za gradnju pogona za sklapanje ultralakih aviona SeaMax M22
Božidar Vukičević/Cropix

ra- Prekrasna ste zemlja, a budući da je moja žena Hrvatica porijeklom iz Podstrane, logično se nametnulo rješenje da svoja ulaganja na prostoru Europske unije nastavim u Hrvatskoj. No nisam bio fokusiran baš na Primorski Dolac, jer smo mjesto prvo tražili u Zadru, Kninu, Rijeci, Zagrebu pa u manjim mjestima, u šibenskoj zoni Podi, zatim obilazili zemlju u Dugopolju, no kada smo početkom prošle godine stigli do Primorskog Doca, odluka je pala da zemlju kupimo baš tu - govori nam poduzetnik iz Južne Amerike, koji je za širenje svog poslovanja izabrao malenu općinu u našoj županiji, koja ima stanovnika kao jedan neboder u njegovom rodnom gradu većem od 19 milijuna stanovnika!

Lokalna podrška

- Pa bolje da sam izabrao vašu Dalmaciju nego hladnu Finsku! - kroz osmijeh nam zbori dalje naš sugovornik koji je ekonomist po struci, financijski menadžer, a budući da su imali investitore koji su željeli ulagati izvan granica Brazila, on je bio zadužen za Europu. Pa će ulazak na europsko tržište, eto, započeti iz naše zemlje, iz naše županije, iz Primorskog Doca.

image
Avion "Seamax" je ultralaka letjelica koja se može kao hidroavion spustiti i na morsku površinu, ali i na tratinu, te zaleđenu snježnu površinu, uz klasično slijetanje na pistu

- To mogu zahvaliti prvo supruzi, koja mi je bila podrška tijekom pregovaranja, te Ani Kapetanović iz Agencije za civilno zrakoplovstvo i Marini Jurjević iz brazilske ambasade u Zagrebu. Posebno načelniku Jošku Dujmoviću, koji mi je odmah izišao ususret i pomogao oko svega, i pronalaženja načina da se nešto dogodi lakše i brže. Iako nije išlo sve glatko pri kupnji zemlje u Hrvatskoj - radi birokracije! Više je problema nego u Brazilu, a kada čujem Europska unija, mislio sam da će ići sve kao sat... - prepričava nam „porođajne muke” Brazilac, koji se već smatra djelomično Hrvatom, prvo zbog supruge, a i zbog djece. Ima ih dvoje, 2,5-godišnju kćerkicu i tek rođenog sina.

Otkriva nam da je to njegovo prvo ulaganje u Hrvatsku zapravo startalo u siječnju 2020. godine, kada je intenzivno surađivao s načelnikom Primorskog Doca Joškom Dujmovićem. Ni šest sati vremenske razlike nisu ih sprječavali u neprestanoj komunikaciji, a u lipnju lani je Alvares došao u Primorski Dolac potpisati ugovor o kupnji zemljišta vrijednosti 50.000 eura, iako mu je za dolazak trebalo i pismo namjere jer je u to vrijeme Brazilom harala pandemija, sijući smrt, bili su u izuzetno teškoj situaciji s mnogih oboljelih, a manjkom medicinske zaštite.

image
Načelnik općine Primorski Dolac Joško Dujmović i Andreas Vilicio Alvarez, investitor iz Brazila, dobro surađuju
Božidar Vukičević/Cropix

- Imao sam puno sastanaka u Zagrebu, no lakše je kada imate podršku lokalne razine, a prednost Primorskog Doca za ovo ulaganje je blizina splitskog aerodroma i mora. Aerodrom mi je važan jer su naši klijenti stranci, a ljepota vaše zemlje je ono što ih privlači. Iako ste se fokusirali na turizam, vidim ja ovdje puno prostora i za druga, poglavito strana ulaganja. U Europskoj ste uniji, a jeftiniji ste od zemalja EU-a. Imate puno potencijala, a srednje i manje investicije na području Dalmatinske zagore stvaraju radna mjesta i sprječavaju iseljavanje - „lekciju” gdje bi nam trebao biti fokus ako ne želimo „pustu” zemlju, dao nam je Brazilac, nastavljajući priču o ulaganju u Primorskom Docu:

- Ideja je oformiti aero-nautički centar, i to u tri faze. Prvi je korak donijeti avione iz Brazila, za početak deset komada, prodavati ih ili rentati ili, ako je potrebno, pružati i uslugu popravka, servisirati ih. Zatim slijedi proizvodnja, gdje bi u vašem Primorskom Docu gradili naše avione „Seamax M22”, a treći dio je i hotelijerstvo, gdje bi gradnjom hotela kapaciteta do 30 soba imali osiguran smještaj za naše goste, polaznike škole letenja do korisnika naših aviona, koji dolaze letjeti, uživati u panoramskom pogledu na vaše prekrasne otoke, predivnu Zagoru, antičke gradove, rijeke i jezera, a da o Jadranskom moru i ne govorim.

Sve to će ponuditi projekt „Seamax Aircraft Croatia”, za koji je u veljači sklopljen ugovor s tvrtkom „Kuzmanić&Šimunović projekt”, pa je autor arhitekture Andrija Vrdoljak, na dvije parcele predvidio izgradnju „Seamax Center Croatia”. Radit će se hangar i servis na 1500 m2, te prodajni i izložbeni prostor na 500 m2, uz školu letenja u zgradi od 300 m2, a zatim slijedi i gradnja proizvodnog pogona na 1500 m2, dok će isti obuhvat imati i hotel, znači još 1500 m2. To u budućnosti znači minimalno 50 novih radnih mjesta, bez djelatnika koji će sutra trebati za rad u hotelu.

Odlične performanse

- Plan je započeti što prije s gradnjom, sada svakog trena trebamo dobiti lokacijsku dozvolu, a onda valjda brzo i građevinsku. Nadamo se da ćemo u ljeto 2022. biti spremni za iznajmljivanje i popravke aviona. Što se prodaje aviona tiče, ciljana skupina su nam europske zemlje: Njemačka, Austrija, Poljska, Češka, Slovačka, Slovenija te naravno i Hrvatska. Zatim slijedi i ulaganje u samu proizvodnju – ritam poslovanja kazuje nam Brazilac, naglašavajući da je njihov avion ultralak, s odličnim performansama, karbonskim sklopivim krilima, pa ga se kao „igračku” može složiti, staviti na trajler i voziti iz Primorskog Doca doma, na primjer u München.

Inače, cijena ovih letjelica je od 120.000 do 150.000 eura, ovisno o modelu koji birate, a spremnik goriva od 100 litara omogućuje vam let do Pariza i nazad, pa je zbog toga itekako primamljiv bogatim strancima, od poduzetnika, bankara, korporacijskih direktora, naftaša, ali i brojnih uspješnih glazbenika. Poglavito planetarno popularnih DJ-eva koji obilaze našu obalu, za pozamašnu svotu novca „odrade” nastup, te žele u kratkom vremenu prijeći iz destinacije u destinaciju. A za cijenu ne pitaju!

- Govori se da će Hrvatska nakon COVID pandemije procvitat! Tako vi kažete u Dalmaciji, zar ne? Mnogi vide Hrvatsku kao vrhunsku destinaciju za jedrenje, a mi ćemo pokušati napraviti je i kao odličnu lokaciju i za letenje! Cijene su manje nego u Europi, a imate bezbroj prelijepih otoka, što je fantastično za letenje. Moja kompanija je do sada ulagala u marketing za američko i brazilsko tržište, no sada krećemo i na europsko tržište, i to iz Hrvatske. Gradnjom prvog hrvatskog aviona!

Za kraj nam Brazilac podvlači da je Primorski Dolac izabrao prvenstveno zbog lokacije i isključivo zbog načelnika Joška, koji mu je puno pomogao. A plan za ovo ljeto mu je uživati u ljepotama naše zemlje, paralelno radeći na projektu koji će sutra iz do jučer „mrtve” gospodarske zone iznjedriti i prvu hrvatsku letjelicu!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. lipanj 2021 22:29