Bolje priznanje za 20. obljetnicu Društva inovatora “Faust Vrančić” nije se moglo poželjeti. S nedavnog zagrebačkog sajma inovacija “Arca” Šibenčani su se vratili s grand prixom, nagradom za najbolju inovaciju izložbe. Osvojio ju je mladi inovator Mario Ljubičić za svoj pametni električni bicikl, njegov proizvod “od nule” za koji je ozbiljno zainteresirano jedno sveučilište iz Nizozemske.
Tomislav je iz Runovića kod Imotskoga i nastupa za “faustovce” i za njega bi se prema svemu sudeći još moglo čuti. Nastavi li mladac sa sjajnim uspjesima, stablo koje je u Hrvatskoj zasadio Mate Rimac i pročuo se u svijetu, urodit će s još plodova. Ljubičić je lani naime, osvojio zlato i za svoj električni automobil, o čemu se pisalo, a i ovaj bicikl nije prošao medijski nezapaženo i prije zagrebačkog grand prixa.
Tijekom dosadašnjeg djelovanja, Društvo “Faust Vrančić” osvojilo je 75 medalja, stalno nastojeći doprinijeti razvoju tehničke kulture, no ovaj grand prix najveća im je nagrada dosad, prava kruna dosadašnjeg rada, kazao je Josip Labura, predsjednik društva na prijemu u gradskoj upravi koji je za njih priredio dogradonačelnik Paško Rakić.ured gradonačelnika unesen je i Ljubičićev bicikl, kao prvo vozilo ikad izloženo na tom mjestu, čuo se i taj podatak. Rad svoga pametnog dvokotača inovator je kasnije demonstrirao na trgu pred zgradom gradske uprave.
Bez komercijalizacije, teško je govoriti o uspjehu neke inovacije, te Labura očekuje da će Ljubičićev bicikl doživjeti da se serijski proizvodi i pronađe mjesto na globalnom tržištu. Ako je suditi prema vrlo ozbiljnim ponudama nizozemskog sveučilišta Welt, s čijim su predstavncima razgovarali tijekom zagrebačkog sajma, upravo to bi se moglo dogoditi s Ljubičićevim biciklom, u kojem je inovacija ne samo baterija, nego i namjena, a ta je da biciklista, ovisno o lokaciji gdje vozi, preko posebno razvijene aplikacije, sintetiziranim glasom informira o najznačajnijim povijesnim, turističkim i gastronomskim lokalitetima, uz druge servisne informacije.
Najkraće rečeno, to je zapravo, “turistički vodič” na dva kotača, a komunikacija se ostvaruje upotrebom posebne biciklističke kacige, izravno u vozačeve uši.
Nizozemci su Mariju ponudili da o njihovom trošku diplomira na njihovom fakultetu, budući da je njihova diploma prestižna u svijetu, a također bi financirali start-up tvrtku za proizvodnju Ljubičićevog bickla. To bi im bio najmanji problem, s obzirom na razvijene kontakte s brojnim proizvođačima, no Mario nije krenuo za tim sirenskim zovom. Njegov jedini odgovor bio je da želi ostati u svome kraju i Hrvatskoj. Pristali su, te je zadnja vijest da su Nizozemci voljni investirati u Hrvatskoj i pomoći Mariju u razvijanju njegova proizvoda.
Na zadnjoj “Arci” bilo je zamijećeno još šibenskih inovatora, među njima i Igor Sladoljev-Jolić, autor stabilizatora tereta na helikopterskim dizalicama. Taj uređaj pomoću žiroskopa sprječava uvrtanje opterećene čelične sajle, a Stela Čutirić osvojila je broncu za inovativnu tehniku kolaža, demonstiranu na slici poznatog Fustovog padobranca koja se promatrana iz daljine doima kao fotografija.
Prije zagrebačke Arke, nastavio je Labura, šibenski inovatori su na županijskoj izložbi inovacija u Iloku izložili parking-barijeru koja je osvojila zlatnu nagradu. Ta se naprava već proizvodi u Solinu, izvozi se u desetak zemalja, a prepreka se diže i spušta pomoću pametnog mobitela.
- Da nije “faustovaca”, ja bih bio samo još jedan lik koji u svojoj garaži sastavlja “nekakve čudne stvari”. Ovaj bicikl u svakom trenutku zna sve o lokaciji na kojoj je trenutačno i sam će vam odrediti i najbolju rutu, u ovisnosti o vašoj životnoj dobi, stanju baterije i drugim parametrima. Domet mu je sto kilometara, a moj rođak Ivan izradio je sav softver, ispričao je Mario, otkrivajući da se u njegovoj obitelji krije još tehničkih talenata. On je pak, uspješno unaprijedio bateriju omogućivši joj solidnu zalihu snage u istoj dimenziji, budući da pametni bicikl, s obzirom na količinu opreme, troši dosta energije.
Ukoliko ga želite, potrošit će vam i solidnih 4000 eura, do zadnje vide rukom inovatora majstorski izrađen u njegovoj radionici, iz koje se Mario zasad nikako ne da. Osim u veći pogon, ali jedino u njegovu kraju i zemlji...