Zadarsku craft pivovaru Brlog, prvu zadružnu pivovaru u Hrvatskoj, vode, vjerovali ili ne, dvije mlade, optimistične i sposobne žene, Ana Teskera (37) i Maja Šepetavec (37, točno tri dana starija od Ane). Za sebe kažu kako su posebna klasa entuzijasta. Brlog je započeo s radom 2016. godine, a danas su zadruga od 90 članova.
Uvjereni su da samo tvrdoglavom ustrajnošću mogu napraviti izvrsno pivo, a zajedništvom stvoriti lijepo i sretno mjesto za rast, razvoj i opuštanje. Čak i u nestabilno vrijeme koronakrize, kultura suradnje i kolektiva, kažu cure, pokazala se vrijednom.
Vjetar u leđa svakako im je dala značajna financijska i savjetodavna poslovna podrška koju su dobili kao jedan od sedam najbolje prijavljenih projekata na natječaju "Pokreni nešto svoje" ACT grupe i tvrtke Philip Morris Zagreb u veljači 2018. godine. Stalno osmišljavaju i pokreću nešto novo, a njihovu inspirativnu priču ispričala nam je Ana.
- Došle smo iz Velike Gorice i Lipika. Živimo u Zadru već dugo. Ja sam prehrambeni tehnolog, bavila sam se vinima, ali mi se svidjelo craft pivo zbog raznolikosti, bogatstva aromatike i pristupačnosti - mogao si ga doslovce skuhati doma na balkonu. I tako je i bilo, kuhale smo pivo doma na balkonu.
Godine 2016. pokrenule smo crowdfunding kampanju i prikupile sredstva za otvaranje mikro pivovare, u poduzetničkom inkubatoru u Zadru. Od tada do danas preselili smo se već drugi put i sada nas je petero sretno zaposlenih.
Kakvo je stanje u craft pivarstvu, koliko su prisutne žene? Je li to ipak muški svijet?
Obično ništa ne smatram isključivo muškim ili ženskim, pa tako ni pivarstvo. Ipak, svako toliko me nešto malo iznenadi i primijetimo kako je zapravo malo žena u tom biznisu. Ima ih, ali ne mnogo.
A biznis ko biznis, opasno je vrijeme ako se opustiš i prepustiš tržištu koje čas postoji, čas ne postoji. Mi smo tijekom pandemije uložili u novi prostor, selidbu i nadogradnje, u tim i strategiju, upravo i webshop lansiramo.
Vjerujemo u bolje sutra i vjerujemo da možemo svojim stavom tome doprinijeti. Trudimo se preboljeti lockdown i izaći iz svega bolji.
Kakve su reakcije obitelji, prijatelja i javnosti na vašu poslovnu avanturu?
Uglavnom su prve reakcije iznenađenje, ali odmah potom ide ponos i veselje. Ljude veseli vidjeti kako netko svojim rukama iz ničega stvori nešto. Nerijetko to inspirira druge da se pokrenu, jer ako može nas nekolicina, zašto svi ne bismo mogli?
I da, ima barijera. Neke vjerojatno u našim glavama, ali ima i tih društvenih. Najviše barijera savladavamo u prvim kontaktima s ljudima, kad se treba dokazati prije nego te shvate ozbiljno. Ali ako radiš svoj posao kako treba, brzo ekipa ubere i shvati i prihvati..
Zapravo, bude im drago vidjeti nešto van uobičajenog. Mislim da je korisno to što smo tako pozitivno nasađeni, pa se sve lakše vari.
Možete li nam predstaviti svoja piva, kuha li se što novo?
Naša piva su posebna ekipa. Tako je recimo Plavuša svijetlo pivo, a ujedno i najbolja prijateljica, uvijek tu, citrusna i svježa. Neposlušna, crveno pivo, je pak jedna od onih s kojima visiš s litice, specijalist za izazvati reakciju, aromatična je i spektakularna.
Špurija, crno pivo, je sanjarka, romantičarka, introvert. Kad se sprijateljite sa svima, shvatite da im je zajednički nazivnik - optimizam, opuštenost, prijateljstvo, pitkost.
Novost je da uvodimo povremene kratkotrajne serije piva, svaki mjesec nešto novo, postojat će samo tada i nikada više. To je prostor za ponuditi piva koje se nama jako sviđaju, ali i za eksperimente koji služe zabavi i otkrivanju novih stvari.
Moći će se degustirati u našem beer baru u sklopu pivovare (otvaranje bi trebalo biti do kraja mjeseca), ali i na web shopu www.brlog.beer.
Sigurna sam da će i u nekim kafićima biti dostupno to posebno i kratkotrajno pivo, pa pozivamo ljude da nas prate na newsletteru i Fejsu, da stignu naručiti svoje primjerke unikatnih proizvoda.
Dodatno, nove etikete će pratiti i niz ilustracija od strane lokalnih umjetnika i podržavatelja, što nas posebno veseli!
Gdje vam je najveće tržište?
Najveće tržište je Zagreb. U Zagrebu i okolici živi četvrtina našeg stanovništva. Zadar, Split i Rijeku posebno osvajamo s vremenom i upravo je povezivanje s lokalcima jedan od najvećih motiva za otvaranje kušaonice, beer bara, u sklopu pivovare. To će biti posebno mjesto u našem gradu, s pričom, sadržajem i unikatnom ponudom isključivo domaćih proizvoda.
Zašto baš naziv Brlog, čini mi se da se nešto simpatično krije iza toga?
O da! Iz brloga u stanu je sve krenulo. Zamislite cijevi koje povezuju spavaću sobu ili dnevnu s balkonom i frižiderom. Kroz njih kola pivo. Na frižideru instalirana slavina. Unutra bačve s prvim Plavušama.
Hrpa prijatelja kojima se šire zjenice na sami pogled na tu strast i koji rado dolaze. Nekome je to kaos, nekome kreacija... A kasnije, kad smo registrirali firmu i postavili pogon u 50 kvadrata poduzetničkog inkubatora, ponovno smo se ubrložili, utaborili, i počeli privlačiti svoje pleme..
I sada, eto, imamo treći Brlog, u gradu, dosta veći, a isti i bolji. Sto put smo rekli, lakše je biti hrabar kad si optimist, a lakše je biti optimist kad si okružen s takvima. Ergo, okružite se Brlogom!
I da, pozivamo sve koji se još nisu odvažili na kušanje craft piva i cijele umjetnosti koja stoji iza toga - da dođu na sučeljavanje s Neposlušnom i Plavušom. One probijaju sve barijere.