Na hrvatskom tržištu rabljenih vozila, velika je potražnja za automobilima starosti između 3 i 5 godina. Činjenica da su takva vozila imala samo jednog vlasnika često povećava njihovu privlačnost i vrijednost, dok ih značajno smanjenje cijene u odnosu na potpuno nova vozila čini atraktivnom opcijom za vozače koji paze na budžet. Da ne spominjemo da mnoga od njih još uvijek nude jamstva, najnovije tehnologije, moderan dizajn i udobnost.
Dok ljudi pretpostavljaju da će ih kupovina novijeg vozila zaštititi od prevara s kilometražom, istraživanje koje je provela tvrtka za obradu podataka o automobilima carVertical otkrilo je da mnoga vozila mlađa od 5 godina u Hrvatskoj imaju vraćenu kilometražu.
Iako ljudi preferiraju vozila koja su imala jednog vlasnika, 6,8 posto svih automobila do 5 godina starosti provjerenih na carVerticalu u Hrvatskoj imalo je vraćenu kilometražu, što znači da vozači moraju biti oprezni kada traže rabljeno vozilo.
Najveće su šanse za kupovinu auta s izmijenjenim brojačem kilometara kada je vozilo uvezeno iz inozemstva. Tijekom prekograničnih transakcija, podaci brojača kilometara često se izgube. Budući da različite države ne razmjenjuju pojedinosti o transakcijama, prevaranti mogu izmijeniti očitanje na brojaču kilometara a da ne budu uhvaćeni.
Iako ovakav tip prevare koriste većinom kriminalci koji su se specijalizirali za uvoz automobila i zarađuju na njihovoj preprodaji, privatni prodavatelji također mogu doći u iskušenje da se bave ilegalnim aktivnostima.
‘Neki kupci novih auta pri kupnji vozila suglasni su da neće prijeći određenu kilometražu kako bi dobili bolje uvjete financiranja ili manje mjesečne rate. Međutim, vozači s lošim namjerama obično ignoriraju te dogovore i jednostavno smanje očitanje na brojaču kilometara kako bi izgledalo da su se pridržavali dogovorenih pravila‘, kaže Matas Buzelis, stručnjak za automobile u carVerticalu.
Prema carVerticalu, u Hrvatskoj je vraćanje kilometraže najčešće kod Porsche vozila koja su imala samo jednog vlasnika – 20,5 posto svih modela do pet godina starosti imalo je vraćenu kilometražu. Za njima ne zaostaju ni Opel (11,6 posto), BMW (9,1 posto), Renault (9 posto) i Dacia (8,7 posto).
Kada traže rabljeni auto, vozači preferiraju vozila s manjom kilometražom. Prema podacima carVerticala, prosječni automobil u Hrvatskoj nakon 1 godine korištenja ima 35.039 km, 74.189 km nakon 3 godine te dobrih 106.208 km nakon 5 godina. To objašnjava zašto neki prijestupnici mogu doći u iskušenje promijeniti kilometražu vozila i povećati njegovu vrijednost.
‘Kilometraža automobila obično se dramatično poveća tijekom prve godine nakon napuštanja auto-kuće. Posve nova vozila obično su prikladnija za duža putovanja jer je jamstvo proizvođača savršeno jamstvo da će se sve riješiti u slučaju bilo kakvih problema na cesti‘, objašnjava Buzelis.
Premda vozači preferiraju vozila koja su imala samo jednog vlasnika, to ne uklanja rizike kupnje automobila s vraćenom kilometražom ili skrivenim nedostacima. Stručnjaci iz industrije savjetuju kupcima da ne žure s kupnjom i pažljivo pregledaju vozilo koje žele kupiti.
Ovaj postupak uključuje provjeru povijesti auta, probnu vožnju i pregled vozila u ovlaštenom servisu. Ove bi se mjere trebale primijeniti bez obzira na starost ili kilometražu automobila.
Procjenjuje se da bi vozilo s promijenjenim brojačem kilometara na kraju moglo biti i do 25 posto skuplje za kupca. No, nakon otkrivanja sumnjive povijesti vozila, njegova prodajna vrijednost naglo pada. Zbog toga novi vlasnik ne samo da plaća više, već se može dogoditi i da dobije manje kada ga kasnije bude prodavao. Dodatno, ovakva situacija se može zakomplicirati i neplaniranom potrebom održavanja.
Kada je automobil star samo nekoliko godina, za jednu četvrtinu manja cijena može rezultirati ogromnim gubitkom novca.